Acord GOV/164/2021, de 26 d'octubre, d'adopció del Codi ètic del servei públic de Catalunya per part del Govern de la Generalitat i l'Administració de la Generalitat i les entitats del seu sector públic
La Resolució 306/XI del Parlament de Catalunya de 6 d’octubre de 2016 instava el Govern, entre altres punts, a elaborar el Codi ètic del servei públic de Catalunya. El Govern, mitjançant l’Ordre GAH/297/2016, de 27 d'octubre, va constituir el Comitè per a l’Elaboració del Codi Ètic del Servei Públic de Catalunya.
El Comitè està presidit pel professor Àngel Castiñeira i té una composició plural i representativa. En formen part persones expertes en l'àmbit de l'ètica i la integritat públiques i representants de les diverses administracions públiques de Catalunya, universitats i entitats, i agents socials. Els membres del comitè han treballat de manera desinteressada.
Al setembre de 2017, el Comitè va presentar una primera versió del Codi. El projecte es va reprendre l’octubre de 2019. El Comitè va sol·licitar la revisió del Codi a experts, representants de la funció pública, entitats i consells assessors en matèria d’ètica. En base a les seves aportacions, es va elaborar una segona versió del Codi. Aquesta versió es va obrir a un procés participatiu durant el mes de maig de 2020. El Comitè va considerar les aportacions i va redactar una versió definitiva del Codi que es va aprovar per unanimitat. Aquesta versió final, de data 30.06.2020. es va presentar al Govern i al Parlament.
El Codi ètic del servei públic s'ha aprovat per Acord GOV/164/2021, de 26 d'octubre, d'adopció del Codi ètic del servei públic de Catalunya per part del Govern de la Generalitat i l'Administració de la Generalitat i les entitats del seu sector públic.
Un marc ètic comú per als servidors públics
El Codi ètic del servei públic de Catalunya constitueix un marc ètic comú tant per al conjunt de persones que treballen a les administracions i els sectors públics respectius, com les que treballen en organitzacions privades i entitats que fan efectius serveis públics per compte de les administracions, sense perjudici de quina sigui la seva posició, condició o règim jurídic de vinculació.
L’objectiu principal del Codi és orientar l’actuació dels servidors públics des de la clau dels valors, reforçant d’aquesta manera la integritat de llur actuació i contribuint així a impulsar la millora del servei públic, la millora de la qualitat democràtica, i la recuperació de la confiança de la ciutadania en les seves institucions.
En aquest sentit, el contingut del Codi assenyala els valors i els principis que haurien d’orientar el servei públic a Catalunya i aspira –d’una manera tan transversal com sigui possible-, a establir aquest marc ètic comú a totes les modalitats del servei públic, de manera que pugui ser completat i continuat per altres codis ètics propis d’àmbits específics (sanitaris, educatius, de seguretat...).
El Codi es divideix en quatre parts, que tracten la qüestió dels valors des de perspectives diferents: valors inherents al servei públic, valors relacionats amb l’actuació dels servidors públics, valors vinculats a les dimensions relacionals dels servidors públics i valors de les organitzacions responsables del servei públic.
Documentació relacionada
- Codi ètic del servei públic de Catalunya (versió en castellà)
- Codi ètic del servei públic de Catalunya (versió en aranès)
- Informació del Comitè per a l'Elaboració del Codi Ètic del Servei Públic de Catalunya (Obre en una nova finestra)
- Estratègia de lluita contra la corrupció i d'enfortiment de la integritat pública
- Informe final del procés participatiu sobre el Codi ètic del servei públic de Catalunya (Obre en una nova finestra)